19. októbra 2010

Paríž

Tak tento víkend 16.-17.10 to bol pre zmenu Paríž. Tentokrát sme nešli na vlastnú päsť, ale s ESN (Exchange Student Network), takže sme zažili aj organizovanú zábavu. No a videli sme Kráľovský palác, Louvre, múzeum d'Orsay, Eiffelovku, Champs Elysees, Malý a veľký palác(Petit a Grand Palais), Múzeum Invalidov, Eiffelovku, Víťazný oblúk, Eiffelovku v noci, Monu Lízu, Eiffelovku, mesto z Eiffelovky...
Opäť skúsim všetky zážitky rozdeliť do nejakých kategórií, aby sa to celé ľahšie čítalo...

Cesta: bola vcelku príjemná. Vyrážali sme v sobotu o šiestej ráno, takže sme vsávali o piatej a dospávali v autobuse. Na miesto odkiaľ mal odísť sme prišli asi s 5 minútovou rezervou a nebol tam ani autobus a ani žiadny ďalší výletníci. Tak sme začali panikáriť a obiehať okolie... nakoniec autobus prišiel trochu neskôr tam kam mal a následne aj hlúčik ľudí. Vyrážali sme chvíľu pred siedmou, keď prišli aj posledný oneskorenci. Cestou späť sme ešte zažili jednu zápchu na diaľnici (asi štrajkujúce kamióny), ale inak sa cestovalo v pohode.

Ľudia: Spoznali sme niekoľko ďalších Erasmus študentov. Okrem nás tu boli 5 Slováci - dve baby a traja chalani. Dvoch z nich sme už trochu poznali z Dutch. Ďalej tu bolo niekoľko skupín veľmi milých Poliek, dvaja Fíni, Španielky na ktoré bol treba čakať, belgické organizátorky a ďalších asi 30 ľudí :).

Hostel: v ktorom sme bývali sa nám páčil. Síce to bola králikáreň, ale mali slušné raňajky a nechali nás odložiť si batožiny aj po odubytovaní, takže sme ich nevláčili po pamiatkach. Čo ma prekvapilo bola sprcha na každej izbe. Tak isto to, že na dvojke izbe bola poschodová posteľ. Posteľné prádlo bolo len jednorázové, aspoň šetria prírodu. No a na raňajky boli švédske stoly s vločkami, bagetami, ovocím, džúsom a kávičkou...

Guided tour: Po príchode a odložení vecí sme vyrazili na guided tour. Rozdelili nás na dve skupinky (asi po 25 ľudí) a naša dostala sprievodcu Alexa. Pochádzal z Nového Zélandu a v Paríži žil druhý rok. Normálne vraj pracuje v kancelárii a preto robí cez víkendy sprievodcu. Vyzeral trochu ako Shaggy zo Scooby doo a aj sa tak správal. Všetko rozprával strašne nadšene, stále mával rukami, povedal nám, že nemá rád sklenenú pyramídu v Louvre a podobne... Pri presunoch stále s niekym diskutoval a chcel aby sme sa pýtali na čo najviac vecí... Prehliadka začala pred Louvrom, potom sme videli most pre zamilovaných, na ktorý treba dať zámok s menami a zahodiť kľúčik do Seiny. Ďalej tu bolo múzeum impresionistov d'Orsay, potom záhrady pri Louvri plné moderného umenia, kráľovský palác, ... Odtiaľ bolo prvýkrát vidieť kúsok z Eiffelovky. Potom sme šli popri ďalších pekných budovách až na začiatok Champs Elysees. Tam sme bohužiaľ zabočili a neskôr už nebol čas sa vrátiť (patrí do zoznamu kam nabudúce).  Potom sme videli Petit a Grand Palais. Vraj sú z 19. storočia, takže historické budovy stavali aj vtedy. Potom prišlo najobľúbenejšie Alexove/Shaggyho miesto a to Múzeum invalidov. To je v podstate vojenské múzeum plné kanónov a zbraní s krásnym chrámom a pozostatkami Napoleona. No a konečne sme sa dostali na dohľad Eiffelovky. Pod ňou sa prehliadka skončila (vraj iba s 15 meškaním :). Prišli sme tam asi o pol piatej a dohodlo sa, že o siedmej treba byť na hosteli po kľúče od izieb... máme 2,5 hod, tak hurá na Eiffelovku.

Eiffelovka: bola úžasná. Podľa mňa sa do mesta moc nehodí (asi by sa nehodila do žiadneho), ale aj tak je úžasná :). Išli sme na druhé poschodie, ktoré je vo výške 115m a už vyššie sa po schodoch ísť nedá. Ale už aj s prvého je vidieť celé mesto. Išli sme samozrejme pešo po schodoch, lebo sme chudobní študenti a je to o dosť lacnejšie. Ešte pred vstupom sme museli odložiť vreckový nožík. Na výber sme mali kôš, alebo kvetináč, tak ho Bebe pekne zahrabal a potom sme si ho našli.Výhľad bol neskutočný. Na priľahlom trávnatom priestranstve prebiehala nejaká súťaž s tanierami, tak to vyzeralo z hora veľmi dobre. Čo ma prekvapilo bolo, že Paríž je biely. Ostatné mestá čo poznám sú sivé, hnedé, tehlové, ale Paríž bol krásne biely celý. Možno až na mrakodrapy (ďalšia vec ktorú sme nestihli), ktoré sa trochu leskli, ale inak úplne. A ďalší zážitok bolo pozerať sa na tie mravce, teda ľudí na zemi. Aj keď som sa trochu bála.
Eiffelovku sme potom videli ešte aj večer. Kompletne nasvietenú a dokonca chvíľu aj blikala. Úplný gýč, ale boli sme pri tom. No a okrem toho sme ju videli skoro stále, predsa len je vcelku vysoká (324m).

Celkový dojem: bol fajn, ale nevedela by som tu žiť. Paríž je strašne veľký. A nemyslím tým, že je to normálne mesto len veľakrát skopírované vedľa seba. Skôr mi príde ako normálne mesto chytené a natiahnuté na väčšiu veľkosť. Všetky cesty v centre boli viacprúdové, popri nich široké chodníky, potom ešte pás trávy a potom nejaký monument. Múzeá a pamiatky sú tiež také normálne, len trikrát väčšie. Bratislavské múzeum by sa v Louvri zmestilo na výšku do jedného poschodia (asi preháňam, ale pôsobilo to tak na mňa). Tak isto parky, chodníky, námestia... Mala som pocit, že tu bolo omnoho menej turistov ako v Amsterdame, ale to len preto, že tu boli rozptýlený. Iba v rade na Eiffelovku, Louvre a pri Mone Líze boli davy turistov, ale inak prázdno...

Metro: malo na každej zastávke sedačky inej farby. Občas aj iného druhu. Inak majú obrovskú sieť pod celým Parížom (asi 15 samostatných liniek), takže z hostelu sme došli vždy kam bolo treba na jeden, dva prestupy.

Víťazný oblúk: sme videli v sobotu v noci. Skoro sme ho nenašli, ale nakoniec sa podarilo, odfotili sme sa pri ňom a stihli nočné metro na hostel.

Boat trip: Notre-dame, ktorý sme potom už nestihli, tak sme ho mali aspoň takto. Loď bola veľká, nás 50 tvorilo možno tak šestinu všetkých cestujúcich. Výklad bol vo francúzštine, angličtine a čínštine. A bola tam strašne zima. Na streche bola otvorená časť so sedačkami. Tam sme vydržali stáť skoro celý čas a fotiť, ale nakoniec sme sa boli skryť do spodnej, zavretej a vykúrenej časti.

Louvre: To že bolo v nedeľu zima malo aj jednu výhodu. A to, že keď sme po boat tripe vyštartovali do Louvru, tak sme sa dostali veľmi rýchlo dnu. Za 30 minút sme mali lístky, odložený batoh a vybraté časti, ktoré chceme vidieť. No a že je tu čo vidieť. Štatistiky si nepamätám, dajú sa určite niekde nájsť... ale Louvre je ohromný. Môj odhad je, že sme prešli veľmi zľahka možno šestinu. Videli sme najmä staré veci: Grécko, antika, Egypt, asi Mezopotámiu a podobne. Potom francúzskych maliarov okolo Mony Lízy vrátane a nakoniec Oceániu a Afriku. V podstate z ľubovoľnej miestnosti by sa na Slovensku dalo spraviť jedno celé múzeum. Tu tých miestností boli stovky. Takže asi neviem spraviť nič iné, ako vrelo odporučiť každému (do 25 rokov zadarmo, potom 10 o Eur).

Mne osobne sa tu najviac páčili zvieratká. Nedalo sa pozerať všetko, tak som sa zamerala hlavne na ne. Niektoré sošky boli ako z detstva z výtvarnej... tak som len pozerala, fotila, chodila a stále dokola... Mať tak aspoň týždeň a nie tri hodiny.

Notre-dome, Sacre-couer, mrakodrapy, Versailes, sme tentokrát nestihli, ale určite sa sem chceme ešte aspoň raz vrátiť  (pred dvadsaťpäťkou = múzeá zadarmo :).

A ešte reklama, čo bude nabudúce. Najbližšie dva víkendy asi chceme pozrieť Bruggy a Brusel (jednodňové výlety) a robiť na diplomovkách a do práce. Potom ideme cez dušičky domov na Slovensko a ďalej máme lístky do Londýna+Oxfordu a následne do Kolína. Takže v najbližšej dobe toho bude pomenej, ale kvôli dobrej veci :)